Mali Strażnicy Przyrody

Zadanie 1

Słuchanie wiersza Jolanty Kasperkowiak Mali strażnicy przyrody.

Dziś „ekologia” – modne słowo,

przyrodę wszyscy chcą mieć zdrową.

Jej strażnikami się ogłaszamy,

od dziś przyrodzie my pomagamy.

Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,

trzeba takiemu uwagę zwrócić.

Nie można przecież bezkarnie śmiecić.

To wiedzą nawet przedszkolne dzieci.

Nie wolno łamać gałęzi drzew,

bo piękny płynie z nich ptasi śpiew.

A kiedy bocian wróci z podróży,

gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.

Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,

po co jej dzieci mają się smucić.

Niech barwny motyl siada na kwiatach,

żyje tak krótko, niech wolny lata.

A zimą nakarm głodne ptaki:

sikorki, wróble, wrony, szpaki.

Powieś na drzewie im karmnik mały,

będą ci wiosną za to śpiewały.

Choć ekolodzy jeszcze z nas mali,

uczyć będziemy tego wandali.

Matka Natura nas wynagrodzi,

jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.

 

• Rozmowa na temat wiersza.

− Czego nie powinno się robić, żeby nie szkodzić przyrodzie? −

Co powinno się robić, aby pomóc przyrodzie?

 

Zadanie 2. Obejrzyj film

https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k

 

Zadanie 3.

Zabawy artykulacyjne "Szelest w pyszczku".

• Słuchanie zdań.

Suchą szosą szedł Sasza.

Sasza z trudem szedł szosą.

Szeleściła sucha trawa.

Słońce szczodrze świeciło, wysuszając szosę.

 

• Udzielanie odpowiedzi (całymi zdaniami) na pytania rodzica dotyczące zdań.

− Kto szedł suchą szosą?

Jak szedł Sasza?

− Co robiło słońce?

Co robiła trawa?

• Zamienianie przez dzieci głoski sz na s i odwrotnie.  Rodzic mówi sylabę, dzieci ją powtarzają, ale zamieniają odpowiednio głoskę sz na s, np. sza – sa; sze – se; szu – su; szo – so; asz – as; esz – es; usz – us.

• Powtarzanie za Rodzicem poszczególnych zdań, zwracanie uwagi na prawidłową artykulację słów z głoskami: s, sz.

• Ponowne słuchanie zdań. Podskakiwanie w miejscu po usłyszeniu głoski s.

Uderzanie dłońmi o uda po usłyszeniu głoski sz.

Klaśnięcie w dłonie po usłyszeniu obu tych głosek w jednym słowie.

• Podawanie przez dzieci przykładów nazw ubrań zawierających głoski s i sz, np.: koszula, sukienka, szelki, sandały, skarpetki, pasek, kostium, sweter, szalik, spódnica, podkoszulek, apaszka, skafander

 

Zadanie 4.

Burza mózgów – W jaki sposób można oszczędzać wodę?

• Karta pracy, cz. 4, nr 6. − Na których obrazkach przedstawiono sposoby oszczędzania wody? Wskażcie je. − Pokolorujcie rysunki kropel wody znajdujących się wyżej na niebiesko, a znajdujących się niżej – na różowo.

 

W plikach do pobrania czeka na Was niespodzianka.

Bardzo dziękujemy Wam Drodzy Rodzice za wpółpracę oraz  Wam Kochan Dzieci za ciężką pracę . 

Do zobaczenia w poniedziałek w przedszkolu!