Rozwój 5 latka

CO POTRAFI Pięciolatek:

 

 Znalezione obrazy dla zapytania dzieci gif

 

Rozwój społeczny i emocjonalny 

• bawi się zgodnie z innymi 

• rzadziej obraża się, złości, płacze 

• rzadziej odchodzi od grupy

• potrafić ocenić przyczyny reakcji emocjonalnych oraz przewidzieć zachowania związane z wyrażanymi    emocjami 

• bawi się w grupie, jest przez inne dzieci zapraszany do wspólnej zabawy

• zaczyna przejmować się uczuciami innych rówieśników – pocieszać, pomagać, okazywać współczucie

• mniej skarży 

• bez interwencji dorosłego przeprasza inne dziecko 

• stosuje się do poleceń skierowanych przez nauczyciela do całej grupy 

• ma znacznie mniejszy lęk separacyjny i szybciej wycisza się po odejściu rodziców 

• zaczyna przewidywać reakcje dorosłych na skutki swojej działalności

• zależy mu na pochwale 

• stara się skończyć rozpoczętą pracę

• zaczyna próbować pokonywać trudności

 

Rozwój fizyczny i motoryczny 

• wspina się na drabinki 

• bawiąc się w chowanego, wchodzi pod meble

• huśta się na huśtawce (większość pięciolatków może nauczyć się samodzielnego rozhuśtania się) 

• zwinnie biega 

• skacze na dwóch nogach przed siebie 

• skacze na jednej nodze w miejscu

• skacze przez około 15 sekund z zamkniętymi oczami, nieruchomo na obu nogach, raczej nie chwiejąc się 

• może utrzymywać równowagę przy pomocy rąk

• przechodzi, nie wypadając z trasy, po wąskiej dróżce o szerokości około 25 cm 

• robi trzy przysiady samodzielnie 

• kopie piłkę, chwyta piłkę i rzuca nią

• dość szybko, bez trzymania się poręczy, wchodzi i schodzi ze schodów naprzemiennie 

• samodzielnie rozbiera się dość płynnie 

• zakłada kurtkę, czapkę, szalik, buty 

• samodzielnie je łyżką, widelcem, raczej nie posługuje się nożem 

• pije z kubka 

• sprząta ze stołu 

• potrafi umyć i wytrzeć ręce, buzię 

• dość sprawnie łączy klocki typu lego i buduje z nich proste obiekty 

• wylepia z plasteliny narysowane kontury, robi kulki, wałeczki

• lepi z plasteliny proste kształty przestrzenne – figury (owoce, warzywa, ludziki) 

• nawleka korale na żyłkę 

• przykleja naklejki (jeszcze nierówno i często nie we wskazanym miejscu) 

• przecina nożyczkami papier, tnie po prostej 

• drze papier na małe kawałki i wykleja nim kontury

• prawidłowo trzyma ołówek, podczas rysowania opiera przedramię o stół, a drugą ręką przytrzymuje kartkę 

• rysuje linie pionowe, poziome i ukośne 

• odwzorowuje koło, krzyżyk, kwadrat, trójkąt, trapez 

• koloruje obrazki 

• wypełnia kolorem kontury, ale wychodzi poza kontur 

• rysuje rysunek zgodny z podanym tematem

• maluje kredkami, farbami, używając pędzla, patyka i innych przyborów

  

Rozwój intelektualny 

• prawidłowo wymawia głoski

• nazywa przedmioty, czynności, sytuacje, potrafi je opisać przy pomocy przymiotników 

• wypowiada się zdaniami

• potrafi przedstawić przebieg zdarzenia, opisać, co się stało, co mu dolega, dlaczego płacze, cieszy się, co    zdarzyło się w przedszkolu 

• rozumie treść prostych i krótkich poleceń

• rozumie podstawowe pojęcia dotyczące sytuacji w grupie, w domu, w przedszkolu 

• pyta o nieznane słowa, chce je zrozumieć

• potrafi różnicować kształty liter drukowanych, cyfr, podstawowych figur geometrycznych 

• rozróżnia barwy i odcienie barwne

• zna nazwy kolorów i poprawnie stosuje je w odniesieniu do barw podstawowych 

• potrafi budować proste budowle według wzoru 

• potrafi odwzorować kwadrat z narysowaną przekątną 

• spostrzega od 5 do około 8 różnic między podobnymi obrazkami 

• spostrzega podstawowe części człowieka 

• rozumie czytany tekst 

• w wyuczonym wierszu odtwarza rymy 

• zna i różnicuje pory roku 

• potrafi porównywać pod kątem różnic 

• potrafi porównywać pod kątem podobieństw 

• potrafi klasyfikować ze względu na dwa, trzy kryteria 

• definiuje rzeczy, biorąc pod uwagę ich funkcje 

• myśli często w sposób skojarzeniowy.